Nyelvi szintek

MIRE VAGYOK KÉPES EGY SZINT ELVÉGZÉSÉT KÖVETŐEN?

Kezdő 1 (A1-1)

Személyemet érintő alapvető kérdéseket megértek. Ha lassan és érthetően beszélnek hozzám, megértem hallás és olvasás révén azokat az általam ismert szavakat és alapkifejezéseket, amelyek rám, a családomra vagy a közvetlen környezetemre vonatkoznak.

Megértem az ismerős neveket, szavakat és a nagyon egyszerű mondatokat, reklámokat vagy a katalógusokban szereplő információkat. Egyszerű kifejezéseket és mondatokat használva beszédben be tudom mutatni a lakhelyemet és az ismerőseimet. Ki tudok fejezni mennyiségeket, számokat, színeket, időpontokat, dátumokat.

Kezdő 2 (A1-2)

Megértem azokat a kifejezéseket és a leggyakrabban előforduló szavakat hallva, amelyek a személyes életteremmel kapcsolatosak (pl. fontosabb személyi és családi adatok, bevásárlás, környék, munka). A lényeget megértem a rövid, egyszerű üzenetekből.

El tudok olvasni nagyon rövid és egyszerű szövegeket. Megtalálok bizonyos nyilvánvaló információkat az egyszerű, hétköznapi szövegekben, például hirdetésekben, prospektusokban, étlapokon és menetrendekben; továbbá rövid, egyszerű magánleveleket is megértek.

Képes vagyok egyszerű kommunikációra, amely során valamely ismert témáról vagy cselekvésről egyszerűen és közvetlenül információt cserélek valakivel. Röviden a mindennapi párbeszéd is megy, de általában nem értek meg annyit, hogy folyamatos maradjon a beszélgetés. Bizonyos szavakkal, kifejezésekkel és egyszerű fogalmazásmóddal beszélni tudok a családtagjaimról és másokról, az életkörülményeimről, a tanulmányaimról, a jelenlegi és a korábbi munkámról, a napirendemről általánosságban és múlt időben. Mindennapi élethelyzetekben képes vagyok kérdéseket feltenni, és kérdésekre reagálni (pl. étteremben, vásárláskor, utazáskor). Múlt idejű eseményeket, történések el tudok mesélni az egyik múlt idővel (Partizip Perfekt, Past Simple)

Középhaladó 1 (A2-3)

Meg tudok írni rövid és egyszerű üzenteket, illetve nagyon egyszerű magánleveleket, például egy köszönőlevelet. Rövid, egyszerűen összekapcsolt elemekből álló szöveget tudok írni az ismert vagy számomra érdekesnek tartott témákról. Élményekről, benyomásokról szóló magánlevelet is meg tudok fogalmazni. Megértem azokat a szövegeket olvasva, amelyek a gyakrabban előforduló hétköznapi vagy szaknyelvi elemekből épülnek fel. Megértem, mikor magánlevelekben eseményekről, érzésekről vagy kívánságokról írnak. Tanácsokat, javaslatokat meg tudok fogalmazni. Mindennapi élethelyzethez kapcsolódó információkat tudok közölni, közvetíteni. Ki tudom fejezni, ha valamivel egyetértek, illetve, ha valamivel nem értek egyet.

Középhaladó 2 (A2-4)

Megértem a lényeget az érthető, mindennapi beszéd során, amikor jól ismert, munkahelyen, iskolában, szabadidőmben gyakran felvetődő témákról esik szó. Megértem a lényeget sok olyan rádió- és tévéműsorban, ahol aránylag lassan és érthetően beszélnek az aktuális hírekről, személyes vagy szakmai témákról. Elboldogulok a legtöbb olyan társalgási szituációban, amely a nyelvterületen való utazgatás során felmerülhet. Felkészülés nélkül képes vagyok bekapcsolódni társalgásokba, amelyek valamely ismert vagy számomra érdekes témákról szólnak, illetve kapcsolódnak a mindennapi élethez (pl. család, hobbi, munka, utazás, aktuális események). Egyszerű módon képes vagyok összekapcsolni a mondataimat, hogy az élményeimről, bizonyos eseményekről, az álmaimról, a reményeimről és a terveimről beszámoljak. Röviden indokolni és magyarázni is tudom a véleményemet, a terveimet. El tudok mesélni egy történetet, egy könyv vagy film cselekményét, továbbá le tudom írni, rám hogyan hatott a mű. Megértem az anyanyelvi beszélőket, ha az információ például érdeklődési körömhöz, munkámhoz kapcsolódik. Jövőbeli terveket, kívánságaimat, feltételezéseket tudok megfogalmazni.

Haladó 1 (B1-5)

Megértem az érdeklődési körömnek megfelelő rádió- és tévéadásokat, videókat. A megfelelő érvekkel alá tudom támasztani álláspontomat és véleményemet, a mondanivalómat már hosszabb, egyre összetettebb mondatokban is meg tudom fogalmazni, gondolataimat egyszerű kötőszavakkal össze tudom kötni. Aránylag magabiztosan tudom használni a korábban megtanult igeidőket, nyelvtani szerkezeteket, szókincsem egyre árnyaltabbá válik. Ezekkel a nyelvtani szerkezetekkel ki tudok fejezni élményt és kívánságokat és állást is tudok foglalni. Képes vagyok több – nem speciális – témában egyszerű, de folyamatos szöveget alkotni. Olvasott illetve hallott szövegből képes vagyok kiszűrni a legfontosabb információkat.

Haladó 2 (B1-6)

El tudok olvasni olyan cikkeket és beszámolókat, amelyek jelenkori problémákkal foglalkoznak, és ahol az író egy adott véleményt vagy nézőpontot képvisel. Világos és részletes szöveget tudok írni sokféle, az érdeklődési körömbe tartozó témáról. Meg tudok írni egy beszámolót, amelyben információt közlök, illetve egy bizonyos vélemény mellett vagy ellen érvelek. Adott események és élmények személyes jelentőségét kiemelő levelet is meg tudok fogalmazni. Képes vagyok saját hibáimat esetenként javítani, körülírásokat alkalmazni. Világos és részletes leírásokat tudok adni sok mindenről, ami az érdeklődési körömbe tartozik és ezekről társalgás közben is tudok már kicsit hosszabban beszélgetni. Egy ismert témáról ki tudom fejteni a véleményem úgy, hogy megemlítem az egyes lehetőségek előnyeit és hátrányait.

Középfok (B2)

Megértek hosszabb beszédeket és előadásokat, illetve még a bonyolultabb érveléseket is követni tudom, amennyiben a téma számomra elég ismert. Megértem a híreket a tévében, és az aktuális eseményekről szóló műsorokat. A legtöbb filmet értem, ha a szereplők ismert dialektusban beszélnek bennük. Bizonyos fokú folyékonysággal tudok társalogni, így lehetséges számomra, hogy anyanyelvűekkel rendszeresen elbeszélgethessek. Aktívan részt tudok venni az ismert témákról folyó társalgásokban úgy, hogy közben kifejtem és fenntartom a véleményem vagy összefoglalom mások véleményét, érvelését. Összetudom foglalni híradások-, riportok, újságcikkek részleteit. Gondolataimat megfelelő logikai sorrendben ki tudom fejezni, kifinomult nyelvi – nyelvtani elemeket használva.

Felsőfok (C1)

Véleményemet és gondolataimat pontosan és gördülékenyen tudom kifejezni, nem keresem a szavakat vagy kifejezéseket sem beszédben – sem írásban. Képes vagyok világos, jól megszerkesztett, hosszabb szöveggel véleményt megfogalmazni. Levelet, esszét vagy beszámolót tudok írni bonyolult témákról, kiemelve az általam fontosnak tartott pontokat. Az olvasót figyelembe véve választom ki a megfelelő stílust. Könnyedén és hatékonyan használom a nyelvet különböző társadalmi és szakmai kapcsolatokban. Világosan és részletesen tudok leírni – elmondani bonyolult dolgokat más, mélyebben kapcsolódó témaköröket is bevonva, egyes elemeket részletezve, illetve a megfelelő következtetéssel zárva a mondanivalómat. Megértem a hosszú és bonyolult szövegeket olvasva, amelyek tényekről szólnak vagy irodalmi jellegűek, továbbá felismerem a stílusbeli eltéréseket. Megértem a speciális témáról szóló cikkeket és a hosszabb, szakmai leírásokat még akkor is, ha azok nem a saját szakterületemmel kapcsolatosak.

textil bőr

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer pretium ex urna, ac gravida lacus elementum at. Duis suscipit magna a mi accumsan consectetur. Vivamus vel felis ac ipsum vulputate mollis. Donec vehicula sagittis gravida. Donec mauris odio, pulvinar eget leo quis, iaculis suscipit lorem. Vivamus ligula felis, fermentum vel mattis nec, hendrerit in nunc. Sed lobortis erat eget nulla consectetur, in pharetra ipsum molestie. Aenean consectetur nisi consequat odio pharetra cursus. Duis quis vulputate dolor. Suspendisse eu iaculis nunc, nec laoreet libero.